Barion Pixel

Az érték

Olvasónapló az értékről a Lean szemlélet c. könyv alapján

Az érték

A lean szemlélet megismerése során találkoztam egy értékfogalommal, ami kezdetben nagyon nem tetszett. Ez alapján az érték az, amiért a vevő fizet. Próbáltam megcáfolni, de rájöttem, hogy végsősoron valaki mindig fizet. Amiért azonban nem fizet, vagy nem akar fizetni az ügyfél, az mindaz, ami neki nem jelent értéket.

Minden cég kiváló terméket/szolgáltatást akar biztosítani az ügyfeleinek. A hagyományosan szerveződő cégek ezt a termékre/szolgáltatásra fókuszálva kívánják elérni úgy, hogy a műszaki, mérnöki tartalom van középpontban. Ez bár látszólag jó, valójában hibás kiindulás és ezért hibás eredményhez vezet.

Az alapkérdés ugyanis az, hogy mit szeretne a vevő? Mire van valójában szüksége?

A könyv megemlít egy kábelcsatorna gyártó céget, aki eleinte mérnöki szemlélettel tervezte meg a terméket. Ennek kapcsán az elsődleges szempont az volt, hogy legyen minél jobb műszaki paraméterű a termék. Ami kor megkérdezték a vevőket, akkor pedig kiderül, hogy a vevők azt akarták, hogy a termék “jól nézzen ki” és nagyon gyorsan lehessen szerelni. Így a cég formatervezőt alkalmazott és jelentősen növelte az eladásait. 

A termék ugyanakkor a vevő szemével egészen másként néz ki, mint ahogy azt a termelő vagy szolgáltató a saját szempontjából látja.
Ennek kapcsán a könyv ismerteti a könyv egyik szerzőjének krétai utazását, amely az ő szempontjából az alábbi lépésekből állt:

  1. Utazási iroda, foglalás
  2. Postán érkezik a jegy
  3. Taxi rendelés
  4. Várakozás a taxira
  5. Poggyász bepakolása a taxiba
  6. Taxival reptérre utazás
  7. Poggyász kipakolás
  8. Várakozás a valutaváltónál
  9. Várakozás a bejelentő pultnál
  10. Várakozás a biztonsági ellenőrzésnél
  11. Várakozás a vámellenőrzésnél
  12. Várakozás az indulási váróban
  13. Várakozás a beszállásnál
  14. Várakozás a repülőgépen
  15. Kigurulás
  16. Repülés
  17. Várakozás a reptéren – gurulás
  18. Várakozás a poggyászra
  19. Várakozás az útlevél ellenőrzés során
  20. Várakozás a vámellenőrzésekor
  21. Poggyász bepakolása  a buszba
  22. Várakozás a buszon
  23. Utazás busszal a villához
  24. Poggyász kipakolása a villában
  25. A villában várakozás a bejelentkezésre

A folyamat eredménye, hogy a teljes menetidő (13 óra) 54%-a volt csak az utazás (7óra), miközben 6 óra telt el várakozással. Tízszer kellett sorban állni és nyolcszor kellett ugyanazokra az ellenőrző kérdésekre válaszolni.

 

Az érték a vevő szemével

A problémát nem az összetett folyamat okozza, hanem az, hogy minden, a folyamatban résztvevő cég a teljes terméknek csak egy részét kínálta. Közben a cégek a saját működési hatékonyságukra figyelnek és nem a vevői folyamatokra. Egyik cég sem próbálta meg a vevő szemével figyelni a teljes folyamatot.

A megoldás az egyszerűsítés, az egyes folyamatok összevonása lehetne, kiküszöbölve ezzel a felesleges ismétlődéseket. Például az utazási iroda kezelhetné egyben az összes, az utazáshoz szükséges jegyet. Ezt akár az utazó otthon is kinyomtathatja (ha kell még egyáltalán nyomtatni). A biztonsági vizsgálatot is elegendő lenne egyszer elvégezni és az egyes hatóságok között az adatokat átadni.

Újra kell értelmezni az érték fogalmát. A gyártónak, vagy szolgáltatónak párbeszédet kell kezdeményezni a vevőkkel és az értékfolyamatban résztvevő cégekkel. Az értéket a vevő szempontjából kell feltérképezni. És amikor ez megvan, akkor ezt újra és újra felül kell vizsgálni, folyamatosan tökéletesítve az értékről és értéknyújtásról alkotott képzeteinket.

 

Tervezett költség

Az értékmeghatározás kapcsán foglalkozni kell a tervezett költség kérdéseivel is. A hagyományos költségtervezés során a cégek azt a kérdést teszik fel, hogy milyen költségmértéket bír el a piac? Majd ezután meghatározzák azt az elfogadható költségszintet amin még megfelelő mértékű haszon maradhat.

Ezzel szemben egy lean szervezet megnézi, hogy mit kínálnak a hagyományos cégek és milyen áron? Majd felteszik a kérdést, hogy mennyivel tudnák a költségeket csökkenteni? Mennyi a termék veszteségmentes költsége, ha eltávolítjuk a felesleges lépéseket és áramlásba hozzuk az értéket? Így a tervezett költség mindig kevesebb lesz, mint a versenytársak költsége. A megnövekedő profit kapcsán pedig számos lehetőség tárul fel. Lehet árat csökkenteni, újabb funkciókkal gazdagítani a terméket, egy fizikai termék értékét szolgáltatásokkal növelni, bővíteni a forgalmazási és szolgáltatási hálózatot, vagy éppen új termék fejlesztését is lehet finanszírozni.

A csökkenő költségekkel mindenképpen bővülő lehetőségek nyílnak meg.

És végül a profitképlet, amely matematikailag ugyanaz. Szemléletben azoban teljesen más.